Dapur Tanpa Sempadan...

Thursday, May 23, 2013

Lempeng Pekak vs The Most Wanted Sambal Bilis Goreng!! :)


Di keheningan petang pada hari minggu yang sudah, aku mengotakan janji pada anak dara sulung yg makanan feveretnya ialah 'lempeng pekak'! Walaupun namanya kedengaran sangatlah tidak berapa elok, namun yang penting, RASANYA! :) Kalau nak lagi sodap, buatle Kopi O Panas!!! Perghh..kompem suami lalu kat belakang pun tak nampak! Hahahahaha...memangle tak nampak, kan? Lalu kat belakang, sape suruh! :) Meh layan gambaunya! Resipi sangat2 mudah...aku hanya campurkan tepung gandum, sedikit garam & bancuh je dgn air. Tapi pastikan bancuhan TIDAK TERLALU CAIR, ye puan2...saya masak dlm kuali je..kat bawah ni saya sertakan resipi yg menjadi rebutan ramai, gitu...hehehehe...resipi THE MOST WANTED SAMBAL GORENG BILIS! ;)


~ Lempeng Pekak vs The Most Wanted Sambal Bilis Goreng ~
 Bahan-bahan:-

Ikan bilis secukupnya
Bawang merah - 6/7 biji (saya suka tumbuk guna lesung batu)
Cili kisar secukupnya
Garam & perasa secukupnya
Minyak masak secukupnya (kalau boleh lebihkan sedikit drpd kuantiti cili kisar)

Cara-caranya:-

1.   Goreng ikan bilis hingga garing dan ketepikan.
2.   Goreng bawang yg telah ditumbuk hingga kekuningan.
3.   Masukkan cili, garam & bahan perasa secukupnya dan kacau hingga cili jadi garing.
4.   Agak-agak cili dah agak nak garing, masukkan ikan bilis yang telah digoreng tadi.
5.   Kacau hingga sambal jadi garing.

*Sambal bilis goreng ni makan dgn roti pon sodaaappp!!! Rugi kalau tak cuba! :)

No comments:

Post a Comment