Dapur Tanpa Sempadan...

Thursday, May 23, 2013

Mengidam!!!


~ Yang diidamkan ~
     Dah lame aku mencari-cari kuih tradisional ni. Aku tak sure kat tempat korang apa nama kuih ni tapi yang aku tau dari aku kecik nama kuih ni ialah PUTU PIRING. Aku ni sebenarnya bukanlah penggemar kuih ni pon..tapi kalau putu bambu, memang salah satu daripada kuih kegemaran aku! :) Pregnant kali ni tiba-tiba je tekak ni teringin nak makan kuih ni..yang aku tau kt area Pasar Keramat ni memang ada orang jual kat tepi jalan! Tapi nak dijadikan cerita..time aku mengandung ni plak, orang yang meniaga tu takde kt situ! Huhuhuu..haru2...try juga cari2 kat pasar malam area wangsamaju, jelatek & setiawangsa, tapi hampeh tak jumpa...huhuhuu...
     At last, dapat juga aku makan..tu pun kat Melaka Bandaraya Bersejarah. Dan2 bila dah dapat makan, member kat ofis pulak bagitau ada jual kat area Giant Taman Permata ni hah...huhuhu...takpe2, akan ku ajak suami tercenta pergi carik nanti! Hehehehehe..yg beli kt melaka hari tu rasanya 'oklah'...janji dapat! :) Minta-mintalah yg jual kat area Taman Permata tu nanti sedap, kan? Kalau kat Melaka memang senang nak dapat kuih ni...
      Bahan-bahan yang digunakan untuk hasilkan kuih ni aku tak berapa sure, tapi dengan bantuan pakcik google aku dapat tau antara bahannya ialah tepung beras & yang pasti intinya ialah gula melaka. Kuih ni memang sedap kalau dimakan panas-panas! Kalau dah sejuk..hilanglah originality nye. :)

No comments:

Post a Comment